Loading...

Μείωση του Διοικητικού Φόρτου

Μεθοδολογία μείωσης Διοικητικού Φόρτου / Κόστους Συμμόρφωσης

Οι επιχειρήσεις στα πλαίσια συμμόρφωσής τους με το νομοθετικό και κανονιστικό πλαίσιο, υποβάλλονται σε ένα εύρος υποχρεώσεων και απαιτήσεων οι οποίες είναι πολλές φορές πολυδάπανες και χρονοβόρες. Το κόστος αυτό ονομάζεται Κόστος Συμμόρφωσης και περιλαμβάνει α) το Χρηματοοικονομικό Κόστος (οικονομικό κόστος για συμμόρφωση με τη νομοθεσία, π.χ. αγορά ειδικού εξοπλισμού), και β) το Διοικητικό Κόστος (κόστος διοικητικών διαδικασιών για συμμόρφωση με τη νομοθεσία, το οποίο αποτελείται από το Διοικητικό Φόρτο και το Σύνηθες Κόστος).

Διοικητικός Φόρτος (ΔΦ) είναι ο φόρτος που επωμίζονται οι επιχειρήσεις και προέρχεται από τις διοικητικές δραστηριότητες και τις υποχρεώσεις πληροφόρησης τις οποίες πρέπει να εκπληρώσουν στα πλαίσια συμμόρφωσής τους με το νομικό και κανονιστικό πλαίσιο. Σημειώνεται ότι ο ΔΦ είναι καθαρά απόρροια των προνοιών του ρυθμιστικού πλαισίου, ο οποίος θα παύσει να υπάρχει σε περίπτωση κατάργησης του ρυθμιστικού πλαισίου. Διακρίνεται και υπολογίζεται ξεχωριστά από το Σύνηθες Κόστος το οποίο αφορά στις διοικητικές υποχρεώσεις που οι επιχειρήσεις θα εκπλήρωναν ούτως ή άλλως, ανεξάρτητα αν τις απαιτεί ή όχι το ρυθμιστικό πλαίσιο (π.χ. τήρηση ισολογισμών). Ο Διοικητικός Φόρτος είναι ένα εμπόδιο στην καθημερινή δραστηριότητα των επιχειρήσεων και σε περιπτώσεις που αυτός είναι δυσανάλογα υψηλός ή/και δαπανηρός αποτελεί τροχοπέδη στην ανάπτυξη των επιχειρήσεων αλλά και της οικονομίας γενικότερα.

Στόχος της κυβερνητικής πολιτικής είναι ο ανασχεδιασμός και η βελτίωση του ρυθμιστικού πλαισίου ώστε να συμβάλει στη μείωση του αχρείαστου και δαπανηρού διοικητικού φόρτου, χωρίς ωστόσο να επηρεάζεται η βασική φιλοσοφία και στοχοθεσία της νομοθεσίας.

Πρώτο και βασικό βήμα στη μείωση του Διοικητικού Φόρτου είναι η καταμέτρησή του, ώστε να υπάρχει μια ενδεικτική εικόνα του μεγέθους και στη συνέχεια να εντοπιστούν οι τρόποι για μείωση ή και εξάλειψή του. Για την επιμέτρηση του Διοικητικού Φόρτου έχει αναπτυχθεί και εφαρμοστεί με επιτυχία από πολλές χώρες (Ολλανδία, Δανία, ΗΒ, Σουηδία κ.ά) όπως και από διεθνείς οργανισμούς (Ευρωπαϊκή Ένωση, Οργανισμό Οικονομικής Ανάπτυξης και Συνεργασίας) η μέθοδος του Πρότυπου Μοντέλου Κόστους - ΠΜΚ (Standard Cost Model). Το ΠΜΚ δεν είναι ένα καθαρά στατιστικό μοντέλο επιμέτρησης αλλά μια πιο ευέλικτη μεθοδολογία κατά την οποία λαμβάνονται υπόψη συγκεκριμένοι παράγοντες και υποθέσεις και παρουσιάζεται μια ενδεικτική εικόνα του μεγέθους και των αιτιών του ΔΦ ώστε να βοηθήσει στη βελτίωση των διαδικασιών και την επακόλουθη μείωση του ΔΦ για τις επιχειρήσεις.

Στην Κύπρο, μέχρι σήμερα έχουν γίνει αρκετές προσπάθειες επιμέτρησης του Διοικητικού Φόρτου για συγκεκριμένες κατηγορίες υπηρεσιών αλλά και συνολικά σε συγκεκριμένους τομείς εθνικής προτεραιότητας. Η επιμέτρηση του ΔΦ έχει γίνει κυρίως από εξωτερικούς εμπειρογνώμονες με βάση το Μοντέλο Πρότυπο Κόστους. Το Υπ. Οικονομικών είχε ετοιμάσει το 2011 σχετικό εγχειρίδιο για χαρτογράφηση και επιμέτρηση του ΔΦ (βλ. εδώ).

Η Μονάδα Διοικητικής Μεταρρύθμισης, κάνει ενέργειες για ανάπτυξη μιας σχετικά απλής μεθοδολογίας για επιμέτρηση του Κόστους Συμμόρφωσης και του Διοικητικού Φόρτου, η οποία να μπορεί να εφαρμοστεί από τις Δημόσιες Υπηρεσίες τόσο στα πλαίσια Ανάλυσης Αντίκτυπου νέων νομοθεσιών όσο και για τη βελτίωση υφιστάμενων διαδικασιών και νομοθεσιών. Στο παρόν στάδιο ετοιμάζεται Οδηγός στον οποίο θα αναλύεται η Μεθοδολογία επιμέτρησης του Κόστους Συμμόρφωσης και του Διοικητικού Φόρτου με βάση το Πρότυπο Μοντέλο Κόστους προσαρμοσμένο στα δεδομένα της Κύπρου, μελετώντας και καλές πρακτικές άλλων χωρών (Γερμανία, Ολλανδία, ΗΒ, Σουηδία), όπως επίσης και της ίδιας της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και του Οργανισμού Οικονομικής Ανάπτυξης και Συνεργασίας (ΟΟΣΑ).

Απλοποίηση διαδικασιών

Η απλοποίηση διαδικασιών αποτελεί σημαντικό εργαλείο για τη Βελτίωση του Ρυθμιστικού Πλαισίου. Σχετίζεται αφενός με την απλοποίηση του τρόπου που εφαρμόζονται οι ...

περισσότερα

Καλύτερη νομοθέτηση

Στα πλαίσια προώθησης της διαφάνειας, πέραν της ανάλυσης των πιθανών επιπτώσεων μιας νέας νομοθετικής ρύθμισης, είναι απαραίτητη και η υιοθέτηση μιας συστηματικής ...

περισσότερα

Διαβούλευση και Ανάλυση Αντίκτυπου των νομοθετικών προτάσεων

Η Ανάλυση Αντίκτυπου (ΑΑ) επιβάλλεται να πραγματοποιείται κατά την ετοιμασία και πριν την υιοθέτηση μιας νέας νομοθεσίας και επικεντρώνεται στην αξιολόγηση των ...

περισσότερα

Βελτίωση Ρυθμιστικού Πλαισίου στην ΕΕ

Η Βελτίωση του Ρυθμιστικού Πλαισίου αποτελεί μια πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, στα πλαίσια της Στρατηγικής «ΕΥΡΩΠΗ 2020», για μείωση της γραφειοκρατίας και ...

περισσότερα

Βελτίωση του ρυθμιστικού πλαισίου για τις επιχειρήσεις

Στο πλαίσιο βελτίωσης του ρυθμιστικού πλαισίου προωθείται η καταγραφή και απλοποίηση των διαδικασιών που κρίνονται ως ιδιαίτερα επαχθείς και λειτουργούν ως τροχοπέδη ...

περισσότερα

Νέα/Ανακοινώσεις σχετικά με τη Βελτίωση Ρυθμιστικού Πλαισίου

Πατήστε πάνω στον τίτλο που σας ενδιαφέρει, για να διαβάσετε τη σχετική είδηση/ανακοίνωση: 12/9/16: 1ος Μαραθώνιος Ανάπτυξης Εφαρμογών για Ανοικτά Δημόσια Δεδομένα στην ...

περισσότερα

Εργαστήρια-Σεμινάρια

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται όλο το υλικό καθώς και σχετικές ανακοινώσεις για τα εργαστήρια και σεμινάρια που πραγματοποιούνται κατά διαστήματα.

περισσότερα